Nov 4, 2009

700 anak luar nikah di Kelantan Labels: isu hangat

Tahniah kepada skuad bola Kelantan yang masuk ke akhir. Tahniah juga kepada penyokongnya cuma jangan terlalu fanatik sangat. Biasalah, kalau sebut Kelantan jer ramai juga yang bersifat pesimis dan suka kalau ada isu hangat negatif negeri Kelantan.

KOTA BHARU 26 Okt. - Seramai 700 anak luar nikah atau tidak sah taraf didaftarkan di Kelantan dalam tempoh sembilan bulan pertama tahun ini, kata Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan negeri, Wan Ubaidah Omar.

Beliau berkata, keadaan tersebut membimbangkan dan kerajaan negeri telah mengambil langkah sewajarnya bagi mengatasi masalah tersebut kerana pihaknya percaya masih ramai lagi anak luar nikah yang tidak didaftarkan.

Beliau berkata, kerajaan negeri melalui seminar, forum dan ceramah sentiasa menekankan kepada ibu bapa dan keluarga kepentingan pendidikan anak-anak dan bahaya gejala sosial di sekeliling mereka.

''Menerusi kursus bina insan dan kecemerlangan solat yang dianjurkan, kerajaan berharap para remaja dapat menjaga maruah diri masing-masing.

''Pengaruh dari kawan, cakera padat video (VCD) lucah, media amat kuat lebih-lebih lagi capaian kepada Internet yang semakin mudah menyebabkan kita sukar menyekat perkara yang tidak elok sampai kepada remaja.

''Namun demikian kita sentiasa berusaha dan bekerjasama dengan NGO dan agensi kerajaan untuk mengatasi masalah ini,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Wan Ubaidah berkata, berdasarkan statistik Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menunjukkan masalah anak luar nikah di negeri ini adalah yang terendah berbanding negeri lain tetapi kerajaan negeri tetap memandang serius dan merancang untuk membina sebuah pusat pelindungan sementara bagi golongan terbabit.

Jika dibaca perenggan yang saya boldkan di atas, walau pun seramai 700 orang anak luar nikah di Kelantan tetapi masih yang terendah dari negeri-negeri lain. Berapa agaknya statistik anak luar nikah di Johor, KL dan sebagainya agaknya. Takutnya... dunia sudah akhir zaman.

sumber:/isuhangat.blospt.com

No comments: